SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

EBVABU’T-TATAVVU

<< 602 >>

باب: الركعتان قبل الظهر.

34. Öğle Namazın(ın Farzın)Dan Önce İki Rekat Kılmak

 

حدثنا سلمان بن حرب قال: حدثنا حماد بن زيد، عن أيوب، عن نافع، عن ابن عمر رضي الله عنهما قال: حفظت من النبي صلى الله عليه وسلم عشر ركعات: ركعتين قبل الظهر، وركعتين بعدها، وركعتين بعد المغرب في بيته، وركعتين بعد العشاء في بيته، وركعتين قبل صلاةالصبح، كانت ساعة لا يدخل على النبي صلى الله عليه وسلم فيها. حدثتني حفصة: أنه كان إذا أذن المؤذن، وطلع الفجر، صلى ركعتين.

 

[-1180-] İbn Ömer radiyallahu anh şöyle demiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in kıldığı şu on rekat namazı aklımda tuttum: Öğle'den önce iki rekat, öğleden sonra iki rek'at, akşam'dan sonra evinde kıldığı iki rek'at, yatsıdan sonra evinde kıldığı iki rek'at, sabah namazından önce iki rekat. Bu sonuncusu Mebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in huzuruna başkasının girmediği bir vakit idi.

 

 

[-1181-] Hafsa radiyallahu anh şöyle demiştir; Müezzin sabah ezanını okuduğunda ve fecir doğduğunda Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem iki rek'at (sabahın sünnetini) kılardı.

 

 

حدثنا مسدد قال: حدثنا يحيى، عن شعبة، عن إبراهيم بن محمد المنتشر، عن أبيه عن عائشة رضي الله عنها: أن النبي صلى الله عليه وسلم كان لا يدع أربعا قبل الظهر، وركعتين قبل الغداة.تابعة ابن العدي، وعمرو، عن شعبة.

 

[-1182-] Aişe (radiyallahu anha) şöyle demiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem öğleden önce dört, sabah'tan önce iki rek'at namazı bırakmazdı.

 

 

AÇIKLAMA:     Sabah namazının iki rekatı ve İbn Ömer'in hadisi ile ilgili açıklamalar yuka­rıda geçmişti. Hz. Aişe'nin hadisine gelince onun "Nebi (s.a.v.) öğleden önce dört rekat namazı bırakmazdı" ifadesi konu başlığı ile uymamaktadır. Burada şu söylenebilir: Buharî'nin kastı, öğleden önce iki rekattan daha fazla kılınamaya­cağı anlamına gelmez. Davûdî şöyle demiştir: İbn Ömer'in hadisinde "Öğle na­mazından önce iki rekat vardır" ifadesi yer almaktadır. Hz. Aişe'nin hadisinde İse "dört rekat" ifadesi vardır. Her biri kendi gördüğünü anlatmış olabilir. İbn Ömer dört rekatın ikisini unutmuş da olabilir.

 

Ben derim kî: Bu uzak bir ihtimaldir. En doğrusu bu iki rivayeti iki farklı du­rumda kılınmış ayrı birer namaz olarak düşünmek gerekir. Yani Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem bazen iki rekat, bazen de dört rekat kılardı.

 

Bir görüşe göre Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem  mescitte İki rekat, evinde dört rekat kılardı.

 

Ebu Cafer et-Taberî şöyle demiştir; Çoğunlukla dört rekat, ara sıra da İki're-kat kılardı.